Terugblik 2022

In oktober 2022 vond de tweede editie plaats van het congres ‘Beter op Kampeerreis’, georganiseerd door NKC, KCI en Kampeer & Caravan Jaarbeurs (KCJ). Er komen steeds meer elektrische busjes op de markt en het aantal elektrische campers is dan ook licht aan het stijgen. Tijdens het congres kwamen veelbelovende initiatieven aan de orde. En er werden pittige discussies gevoerd over waterstof: de brandstof van de toekomst, of weggegooid geld?

Het congres, dat aan elkaar werd gepraat door Rens de Jong, werd geopend door NKC-directeur Stan Stolwerk. Hij benadrukte het belang van verduurzaming: “We doen dit voor de volgende generaties. Wij genieten van de vrijheid om er met de camper op uit te trekken. Wij willen dat ook onze kinderen en kleinkinderen die duurzame kampeerreis nog kunnen maken.

Na die introducerende woorden werden twee inspirerende voorbeelden gepresenteerd van jonge mensen die zich niet laten stoppen door de beperkingen uit de industrie, maar die ‘het gewoon doen’. Zo bouwden Sara van Geloven en Jurrien Veenstra zelf een Fiat e-Ducato om tot camper. Omdat er geen geschikte fabriekscamper was, deden ze het zelf, met zoveel mogelijk lichtgewicht materialen. Vervolgens reisden ze anderhalve maand zorgeloos door Scandinavië.  De tweede presentatie was van Renske Cox en Maarten van Pel. Zij vertrokken met een elektrische Skoda Enyak 4x4 naar Zuid-Afrika.

Vrijwel alle genomineerden zaten al klaar voor de uitreiking van de duurzaamheidsprijzen – een nieuw initiatief om duurzame innovaties in de industrie te stimuleren. Meest duurzaam en innovatief campingproduct van het jaar werd de Karsten Blue Line tent, waarbij het doek gedeeltelijk is gemaakt van gerecyclede spijkerbroeken. De prijs voor het meest duurzame en innovatieve camperproduct van het jaar ging naar Ventje Campers in Culemborg. Duurzaamheid is hier geen bonus in het ontwerp, maar een basiseis, net als degelijk en gebruiksvriendelijk.

Gastspreker Carlo van de Weijer gaf alternatieven voor de klimaatcrisis waarin we ons bevinden: niets doen, consuminderen of innoveren. Niets doen is geen optie, minder consumeren en niet meer met het vliegtuig druist volgens hem in tegen de menselijke geest, die gericht is op groei. Dus moeten we innoveren om onze problemen op te lossen. Van de Weijer zet zijn kaarten daarbij volledig in op de elektrische aandrijving van personenauto’s en campers. De redenering: bij elektrische aandrijving treedt volgens Van de Weijer slechts 10% rendementsverlies op. Bij waterstof ligt dat heel anders. “Als je stroom eerst moet omzetten in waterstof en daarna weer in stroom, verlies je 80% rendement”, vertelde hij.

Kleine fabrikanten geven het voorbeeld. Zoals Tonke Campers uit Terheijden. Het bedrijf maakt sinds begin dit jaar campers op basis van de elektrische Mercedes EQV. Zij bouwen een campervan die zo’n 350 kilometer kan rijden. Dat zou een inspiratiebron kunnen vormen voor de internationale industrie. Die wordt tijdens het congres vertegenwoordigd door Daniel Onggowinarso, managing director van het Duitse Caravaning Industrie Verband.

Tot slot van het congres dienen Leo Diepemaat (KCI), Stan Stolwerk, Carlo van de Weijer en Sara van Geloven een wensenlijstje in voor de politiek. Wat zou er geregeld moeten worden om duurzaam camperen te stimuleren?

  • maak hernieuwbare brandstof (HVO) betaalbaar
  • stimuleer de industrie: er moet meer vaart worden gezet achter het bouwen van duurzame campers
  • beloon emissieloos rijden
  • verhoog de grens van rijbewijs B naar 4.250 kilo
  • stimuleer verduurzaming van camperplaatsen en stallingen
  • schets duidelijke scenario’s voor de toekomst, zodat camperaars weten waar ze aan toe zijn en kunnen investeren in duurzaamheid.

 

Wil je terugblikken op het congres van 2022? Kijk dan hier voor een sfeerimpressie.

Play Video